27 Nisan 2015 Pazartesi

İlkbaharın habercisi: Pesto sos

İtalyanların sadece dünyaya değil, bana da bir armağanı pesto (fesleğen) sos ile şimdiye kadar tanışmadıysanız şiddetle tavsiye ederim. Ekmek arası domates peynir ya da tost severler içine bir kaşık da pesto sürdü mü, tadından yenmiyor.

Soslar da baharatlar gibi yemeklerin, tatlıların, sandviçlerin vazgeçilmezlerinden. Sizi bilmem ama ben ikisi konusunda da sınır tanımayanlardanım, sofrada olmazsa olmazlarımdan. Baharatlardan başka bahara bahsederim, bana sos gerek sos. Ama birçok konuda zengin olan mutfağımız bu konuda hayli fakir maalesef. O yüzden “yaşasın dünya mutfaklarının kardeşliği!” Yüzlerce sos var. Farklı haftalarda onlara da değinebilirim ama mutfağımızda yer etmiş, benim de çaya çorbaya koyacak kadar sevdiğim, İtalyan mutfağının yalnızca dünyaya değil, bana da en büyük armağanlarından pestodan bahsedeceğim. Pesto, İtalyancada ‘ezilmiş’ veya ‘dövülmüş’ anlamına geliyor. Orijinal adı ‘pesto genovese’ ya da ‘pesto alla genovese’. Taze fesleğen yaprakları ve Romano Pecorino peyniriyle yapılan doğal ve yaz kokulu bir pesto bu. Fesleğeni ezerek bu sosu keşfeden Cenovalılara minnetlerimi sunuyorum. Onlar sayesinde tanıştığımız bu sosun dört ana malzemesi var. Fesleğen, çam fıstığı, parmesan peyniri (parmigiano-reggiano) ve tabii sızma zeytinyağı. Mutfağımıza fesleğen sos olarak geçen pestoyu dışarıdan da satın alabilirsiniz ancak hem biraz pahalı hem de katkı maddeli. Yapımı beş dakikanızı almayacak bu sosu evde yapıp kavanozda uzun süre saklayabilirsiniz. Hem evde yapılan ile yapılmayan bir olur mu hiç? Hazır fesleğenin mevsimi kapıda, deneyin pişman olmayacaksınız.

EV YAPIMI PESTO

Malzemeler

(1 büyük boy kavanoz için)

500 gr fesleğen yaprağı (2 demet), 250 gr parmesan peyniri, 3 küçük paket çam fıstığı, 150 gram ceviz içi (orijinal tarifinde ceviz içi yok ama ben çok yakıştırıyorum), 2 su bardağı zeytinyağı (arzuya göre artırıp azaltabilirsiniz). Yarım tatlı kaşığı tuz (tuzu dikkatli ekleyin zira parmesan da tuzlu bir peynir), 5 diş sarımsak

Yapılışı: Fesleğenleri yıkayın ve mutlaka kurutun. Sarımsakları soyun. Çam fıstıklarını küçük bir tavaya alıp orta ateşte rengi biraz dönünceye kadar kavurun. Blender’a zeytinyağını, ardından sarımsak, fesleğen, tuz, kavrulmuş fıstık ve rendelediğiniz parmesan peynirini koyun. Aralıklarla çalıştırın.

Malzemeler güzelce parçalanıp karışıncaya dek devam edin. Cam bir kavanoza alın.

Not: Buzdolabında 1 hafta, dondurucuda buzdolabı poşetine koyup birkaç ay saklayabilirsiniz.

Nerede kullanılır?

Ben en çok makarna (her çeşidiyle olur), mozeralla ve domatesli sandviçe yakıştırıyorum. Bir de geçtiğimiz aylarda tarifini paylaştığım İtalyan mantısı Gnocchi (niyokki)’ye. Mantı demişken bizim Türk işi mantıyla da denedim. Tek yapmanız gereken mantıya salçalı sosu gezdirdikten sonra birkaç kaşık da pesto ilave etmek. Hatta benim gibi sadece pestolu mantı bile yapabilirsiniz, nefis oluyor. Ama pestoyu kullanacağınız alanlar bir iki tarifle sınırlı değil. Makarna, pilav/risotto, et, balık, tavuk, sandviç, salata, pizza, kanepelerinizi pesto soslu yapabilirsiniz. Atıştırmalık ve aperatiflerle de kullanılır. Kahvaltıda bile kızarmış ekmeğinizin üzerine sürüp yiyebilirsiniz, grissiniyi içine bandırıp yemek de başka bir alternatif. Son olarak domates ve peynirli tostla ve patates salatasıyla da müthiş oluyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder